Rabarbar. Czy warto go jeść?

rabarbarSzlaczek wordpress WEGEWEDA

Jestem zwolenniczką odżywiania się lokalnymi i sezonowymi produktami. Choć w naszej szerokości geograficznej zima nie do końca sprzyja takiemu odżywianiu, to lato obfituje w różnorodność warzyw i owoców, dzięki którym możemy nadrobić zimowe zaległości 🙂 Wczesną wiosną na targach można kupić rabarbar. Jest łatwo dostępny i tani. Używamy go jako składnika ciast, kompotów, konfitur, choć rabarbar można jeść także na surowo. Przez jego kwaśny smak i zastosowanie, bardziej kojarzy nam się z owocem, a jednak rabarbar to warzywo, inaczej zwane rzewieniem.

Właściwości
Rabarbar jest wspaniałym źródłem  błonnika pokarmowego, dzięki czemu wspomaga pracę jelit i ułatwia perystaltykę. Posiada także niski indeks glikemiczny, więc cukrzycy mogą go jeść bez obaw. Rabarbar jest niskokaloryczny. W 100 g zawiera zaledwie 9 kcal. Warzywo to obfituje w polifenole, czyli naturalne przeciwutleniacze, które chronią nas przed chorobami układu krwionośnego oraz rozwojem komórek rakowych. Ma właściwości przeciwbólowe, przeciwzapalne i antybakteryjne.

Witaminy i składniki mineralne
Rabarbar obfituje w witaminy A, C, E, oraz liczne witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy. Dodatkowo zawiera minerały takie, jak z magnez, potas, sód, żelazo, wapń i fosfor.

Działanie lecznicze
Moc leczniczą ma korzeń rabarbaru. W Chinach rabarbar jest jedną z 50 podstawowych roślin leczniczych. Chińczycy używają go między innymi do walki z zaparciami, bowiem korzeń ma właściwości przeczyszczające. Jest też skutecznym lekiem na bóle zębów. W celu uśmierzenia bólu przyrządzają nalewkę alkoholową z usmażonego korzenia, którą nasączają bawełniany wacik i umieszczają na bolącym zębie.

Nie przesadzaj z ilością
Nie jedz rabarbaru w nieograniczonych ilościach, ponieważ zawiera kwas szczawiowy, a ten usuwa wapń z organizmu. Efektem tego może być osłabienie zębów i kości.  Najbardziej bogate w kwas szczawiowy są liście. W Polsce dostępne są głównie łodygi.  Negatywny wpływ na zdrowie związany ze spożyciem kwasu szczawiowego rabarbar ma tylko w przypadku spożycia bardzo dużej ilości.

Sezon na rabarbar trwa bardzo krótko, bo od kwietnia do końca czerwca i nikt zapewne nie jada go codziennie. Przedawkowanie nam więc nie grozi. Jedzmy rabarbar na zdrowie! Szlaczek 2 wordpress WEGEWEDA

Reklamy

Jedna myśl na temat “Rabarbar. Czy warto go jeść?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s